الأحد، 7 سبتمبر 2008

هو


هو ... مراهق آخر من الذي تعج بهم الحياة.... كغيره من المراهقين يعيش في عالم لا يصدق من الأحلام والخيالات...هو مراهق آخر من الذين تراهم حولك في كل صوب.... مراهق يعتقد أنه موهبة مدفونة لم يعثر عليها القدر بعد...مراهق يعتقد أنه جوهرة ثمينة تتأهب لمن ينفض عنها غبار الواقع فتلمع في سماء الغد...مراهق يعتقد أنه معدن نفيس في انتظار من يصقله....مراهق يحلم و يحلم....يبدأ يومه وهو يحلم بأن يصير جراحا عالميا...إلا أنه لا يلبث عند منتصف اليوم يقرر أن يصير اديبا كبيرا....إلا انه عندما يجن عليه الليل يقرر أن يصبح لاعبا مشهورا...ولا ينس قبل أن ينام ان يقرر أن يصير دبولماسيا عظيما....ثم ينام ليصحو مكتشفا أن هناك بعض المناصب لم يشغلها بعد فيقرر أن يمارسها في اليوم التالي....
*****
هو يكبر....يصير في المرحلة الثانوية....حينما تتحول الطوحات إلى أرقام و يتحول المستقبل إلى نسبة مئوية....هو يكبر و ينسى كل شئ عن أحلام المراهقة و طوحاتها....لا يشغل باله سوى جداول مندليف و راذرفورد و لا هم له سوى ميكانيكية ملف روموكوف و أهمية الحركة البراونية....يكافح و يجاهد و يسعى...كل ذلك من أجل أن يلتحق بكلية الطب أو الصيدلة أو على أقل تقدير الطب البيطري كي يحظى بلقب دكتور....يكافح و يجاهد و يسعى.... وفي انتظار النتيجة....
*****
هو في السنة الأخيرة له في الجامعة....نسيت أن أخبركم أن الرياح قد أتت بما لا تشتهي السفن و التحق هو بكلية التجارة....لا بأس ابدا بكلية التجارة لكن البأس كل البأس بعد التخرج....كان هو يعلم أن طموحاته لها سلم محدد...أول السلم هو بائع في متجر للموبايلات...و آخر السلم هو محاسب في بنك باركليز....لسبب ما صار كل خريجي التجارة لا يعملون سوى في متجر للموبايلات أو بنك باركليز بالأخص.... و وداعا للوظيفة الحكومية.....
*****
هو لا يعمل....هذه هي الحقيقة....منذ أن تخرج و أنهى خدمته العسكرية و هو يقبع نهارا في داره إلى جوار أمه و أخوته الصغار.... و يقضي ليله في التسكع و الجلوس على المقهى مع أصدقائه العاطلين بالمثل....لم يحصل على وظيفة حكومية....لم يحصل على وظيفة بالبنك و تعف عليه نفسه أن يعمل في متجر....
*****
هو جالس على المقهى كغيره من الشباب....لا يفعلون شيئا....وكلما تسألهم عن أحوالهم يخبرونك بأنهم ينتظرون...تتسائل ماذا ينتظرون و إلى متى سينتظرون؟!!...ومن ذا الذي يخلصهم من انتظارهم...فيخبرونك بأنهم يسعوا و يسعوا ولا يجدون أمامهم الآن سوى ان ينتظروا فينتظروا....فلننتظر....
*****
هو قد شارف الثلاثين من العمر.... هو يائس .... حياة بلا عمل بلا زواج بلا أحلام هي بالتأكيد حياة بائسة.... لكن اليوم قد صارت حياته أيضا بلا مال... مات أبوه و معاشه الضئيل لا يكفي حاجة أخوته و أمه...هو يبحث كالمجنون عن عمل في كل مكان...فلا يجد....يبكي لصاحب العمل يبكي للمسؤولين بالحكومة عسى أن يستعطف قلوبهم ولكن بلا جدوى...هو يائس هو محطم...هو تتغير حياته....
*****
هو لم يعد منزله منذ شهور....هو يعلم أن أمه مريضة و أن أخوته جياع.... لا يتحمل تأوهات امه و لا بكاء أخوته...هو كالمجنون يجوب الشوارع مطلقا لحيته التي لم يقربها منذ شهور....يسير بملابسه الرثة....يبحث و يبحث و فجأة تقع عيناه على متجر مغلق للصرافة....يعبث الشيطان برأسه....يفكر في الأمر و يقول لنفسه و لم لا...ألست محتاجا....يقتحم المتجر و يسرق بعضا مما بداخله...يتأهب للفرار....لكنه يصطدم بحارس الأمن أمامه يعترض طريقه....لم ينتظر ليفهم وعاجل الحارس بأن غرس المفك الذي فتح به المتجر في رقبته....تفجرت الدماء من الحارس و جحظت عيناه ثم أسلم الروح....هو يهرب مسرعا....هو يبكي و تغرورق عيناه بالدمع فلا يكاد يبصر ما حوله....هو يستعجب مما فعل....هو في ليلة واحدة اقتحم و سرق و قتل....لقد دفعه ذعره الحيواني إلى قتل رجل برئ لم يفعل شيئا سوى إنه يؤدي واجبه....لقد دفعه فقره إلى اقتحام المتجر....لقد دفعه شيطانه إلى السرقة....لقد ارتكب في لحظة واحدة من الجرائم ما لم يرتكبه عتاة المجرمين....لقد انتهت حياته وبالها من نهاية....
*****
لقد أعدمت طموحاته....لقد أعدمت أحلامه....لقد أعدم ضميره....و اليوم أعدم هو..............

هناك 35 تعليقًا:

FreeKiller يقول...

الله الله الله

بجد جميلة جدا
جدا

مع انها بتحكي حكاية يمكن الكل تناولها
بس أسلوبك راااااائع بجد و سلس لدرجة لا متناهية

تسلسل الأحداث محدش حس بصعوبة فيه

بجد جميلة

تسلم إيدك
و ربنا ينقذنا من الواقع الأليم ده

اسمح لي أضيف مدونتك عندي
يا رب ميكونش فيه مانع

prince4ever يقول...

متشكر جدا جدا على رأيك الجميل ده يا فري كيلر
انا والله مش عارف اشكر حضرتك ازاي
بجد ميرسي
و انا اتشرفت جدا والله بمرور حضرتك الكريم
وشرف لياانك تضيف(تضيفي) مدونتي عند حضتك ده شئ يسعدني جدا
الف شكر و تحياتي

Amgad يقول...

ياااااااااااه
ايه الحلاوة دي
جميل اوي
الي الامام
هههههههههههههههههههههه
باي باي

prince4ever يقول...

متشكرين اوي يا أخ امجد
بس انا حاسس انك بتتريق معرفش ليه
ولا يهمك يا عم اتريق براحتك احنا يهمنا سعادة معاليك
متشكرين يا باشا عالزياره الحلوه دي
اشطات

Amgad يقول...

بتريق
ليه يا راجل بس سوء النية ده
انت دخلت جوايا عشان تعرف نيتي
بعدين انا ضيفك المفروض متحكمش عليا بكده من غير دليل
بعدين مفيش اي سبب يخليني اتريق
اما بخصوص الههههههههههههههه
اللي في الكلام فدي ليها سبب تاني والله
ان شاء الله هقولك عليه
تحياتي

prince4ever يقول...

امجد باشا
اكرر اعتذاري اللي سبتهولك في مدونتك و اسفين على سوء التفاهم
سلام

engy يقول...

بجد كاتب رائع ماشاء الله
قصه بجد مؤثره
تسلسل الاحداث رائع فعلا
كل سنه وانت طيب
تحياتى

prince4ever يقول...

إلى إنجي
متشكر جدا على تشريف حضرتك ليا
و متشكر كمان على رأيك الجميل ده و بعدين ده ميجيش حاجه جنب كتابتك الهايله بجد
شكرا و لكي ألف تحية

Empress appy يقول...

بالصبر والتفاعل مع الحياه كل واحد بيعدي خلى بالك من ده خلى الحياه تقوي اسلوبك حلو اوي

prince4ever يقول...

إلى appyplanet
متشكر اوي اوي عالزياره دي... مصدقتش لكا شفت انك سايبه تعليق عندي والله
شرف لمدونتي المتواضعه انك تزريها والله
و شكرا اوي على تعليقك الجميل
تحياتي

Unknown يقول...

بعيدا عن الطاقة السلبية...ووجود كل ابعاد العدم مع القدرةاستحضار الوجودية....ااقول حلو البوست.....
اه صحيح ... اوعي يكونوا في باركليز خدوا الفيزا والماستر كارد بتوعي وهربوا...ورحمة تييتتتت ااقتل ميشو....

prince4ever يقول...

ولو اني مش فاهم حاجه يا راجي
بس متشكرين على حلو البوست
الواد ميشو بيقولك باركليز اشهر افلاسه وليك في ذمتهم تلاته جنيه إلا ربع يا دوب تلحق تاخدهم
اشطات يا برنس ومشتنيك يا واد متتاخرش عليا

صفا سارة يقول...

اسلوبك جميل جدا بس كان كان عنده طاقة نور ولو بسيطة بس ماستغلهاش بس متعاطفة معاه بردو
تقبل مرورى

prince4ever يقول...

إلى صفا
الف شكر على مرورك و على تعليقك
طبيعي اني اطلعه وفيه بصيص امل و دنيا ممكن تتعاش...ما هو المجرم ما اتولدش مجرم ومكنش وهو صغير بيقول نفسي اطلع سفاح... لأ كان ادامه امل و هو ما استغلهوش... بس اختلف معاكي انا مش متعاطف معاه لان المجرم يظل مجرم حتى ولو كان جواه شيخ و كانت الظروف اقوى منه
تحياتي

شمس النهار يقول...

اخيرا عرفت اكتب التعليق
لايأس مع المأوح
الاسلوب جميل وراقي يدل علي موهبه كبيره
ربنا يبارك لك فيها
بس هو ليه الموضوع مأساوي
المدونه جميله وانااول مره ادخلها هحاول اقرا الباقي بس بعد العيد
ادعوك ان تحل الفزوره الي عندي في المدونه
دي ارشيف لآصدقاء المدونه
كل سنه وانت طيب

prince4ever يقول...

إلى شمس النهار
الحمد لله انك قدرتي تكتبي تعليق عشان بجد انا مبسوط جدا اني اشوف تعليق ليكي عندي هنا
متشكر اوي على رايك في مدونتي المتواضعه و في كتاتبتي المتواضعه برده
طبعا هعدي ان شاء الله على مدونتك عشان اشوف الفزوره
كل سنه و حضرتك طيبه

Unknown يقول...

انت .. مبدع

أنت .. رائع

أنت .. فنان

أنت .. موهوب

تحياتي

ياسمين

prince4ever يقول...

إلى ياسمين
صراحة مش لاقي رد على كلامك الحلو ده
بجد اجمل تعليق جالي من يوم ما ابتديت اكتب
الف شكر يا ياسمين
هسكت لان ساعات كتير يعبر الصمت عما لا تعبر عنه الكلمات
تحياتي

غير معرف يقول...

محمود الشاعر:
هو أبهرني بعشقه للذات فانتابتني غيرة الحماوات أن أرسل لك أعجابي مرسوما على نهد عروس في كوكب الغروب تسبح في شفق اللذات تهديك الأمل من أخصب حقول الحب قائلة أقطف زهوري واسقي جوع الأمل عسلا ولك أيضا من نحلي أروع الملكات وتوسد ذراعي وارتقي الأمل السحاب

"عبير النجار "نيجار يقول...

أولاً أشكرك لتشريفك لمدونتي ،
وأحييك على مدونتك الرائعه
والبوست ده روعه وبجد تجسيد مرير لواقع أمر بجد إنت كاتب رائع وموهوب
كل سنه وإنت طيب
تحياتي يا برنس

prince4ever يقول...

محمود الشاعر
اللي هو اكيد يعني محمود الشاعر
اهلااااااااااااااااان بيك يا برنس يا حبي...نورت المدونه يا كبير
محمود الشاعر ملك شلتنا المتوج عندي يا دي الهنا ويا دي النور
واحشني اوي يا برنس و متشكرين على تعليقك اللي مانيش فاهم علاقته ايه باللي انا كاتبه بس هو حلو
مستنيك عالفطار في اي يوم في رمضان(على اساس اننا لسه فتناي يوم في رمضان مش فاضلنا يومين ويخلص) ما تيجي يا بني انت بتذلني؟
سلاااااااام يا برنس

prince4ever يقول...

إلى نيجار
متقوليش كده ده شرف ليا اساسا اني ازور مدونتك الجميله بجد
اشكرك انتي الف شكر على تشريفك ليا و على رايك الجميل في كتابتي المتواضعه
انا اسف لو كان البوست يجسد واقع مرير بس دي حاجه موجوده فعلا و لا يجب علينا ان نزيف الحقيقة و نجمل الواقع
كل سنه وانتي طيبه و تحياتي الف تحيه يا نيجار

Rannon يقول...

هو شاب مصري من ملايين الشباب..ولد بلا مستقبل..وانتهت حياته نهاية مأساوية لضيق ذات يده

هو ممن لا تعرف هل تتعاطف معهم أم تتهمهم وتستنكر فعلتهم...


تحياتي لمستوى اللغة عندك ولأسلوبك الجميل

تحياتي :)

FreeKiller يقول...

المدون الزميل المحترم
بعد التحية
ندعوكم لحضور ملتقى مدوني الشرقية الأول
يوم الأحد 5-10 الساعة الرابعة مساءً
بمقر النادي الإجتماعي بالزقازيق بشارع مدير الأمن أمام حزب الوفد
وللمزيد من التفاصيل يرجي زيارة اللينك التاااااالي
http://goharyblog.blogspot.com/

و كل عام و انتم بخير

mostafa rayan يقول...

بعد قراة القصتين فى سؤال عايز اسأله ليه فكرة الموت مسيطرة عليك وليه كل الناس بتموت في النهاية
انا متفق معاك ان الواقع اللي عايشنه صعب لكن هل يكون الحل الموت
اكيد في حلول تانية
القصة حلوة بس انا حسيت انها فيها بعض لمحات منك مش عارف احساسى صح ولا غلط بس دة اللى حسيته من القرأة
تحياتي ليك وكل سنة وانت طيب وعيد سعيد عليك

prince4ever يقول...

إلى rannon
طبعا هي قصه ذات واقع اليم لكني غير متعاطف معاه بالمره...لان الجريمه مش حل للواقع ده و مفيش مبرر ان الانسان يبقى مجرم لو محتاج...العالم يبقى غابه
الف شكر على مرورك ورأيك الجميل
تحياتي

prince4ever يقول...

إلى مصطفى ريان
اولا ازيك يا درش
شوف يا سيدي انا فكرة الموت مش مسيطره عليا ولا حاجه هي بس صدفه ان القصتين نزلوا ورا بعض مش اكتر
بالنسبه ليه القصتين انتهوا بالموت...معاك طبعا ان الحل في النهايه مش الموت واكيد في حلول تانيه بس انا بس حبيت اقدم صورة رمزيه للانهيار المتوقع لمجتمع ساد فيه الفقر...انعدمت فيه الطبقه الوسطى و بقينا طبقتين بس...((الرجاء الرجوع لحالة جنوب افريقيا))...بالنسبه للحلول التانيه فالمجتمع نفسه مطرحش الحلول دي بدليل ان فيه ملايين الشباب عاطل و كتير منهم محتاجين بجد...لكن بالنسبه للموت في اخر الحدوته فده نوع من الوعظ مش اكتر او يعني نوع من الهجوم على المجتمع و من يحكموه...على اعتبار ان الشاب ده انهياره دنب في رقبة كل مسئول...

القصة حلوة بس انا حسيت انها فيها بعض لمحات منك مش عارف احساسى صح ولا غلط بس دة اللى حسيته من القرايه

مش عارف انت تقصد ايه بلمحات مني...مممممم
ممكن مثلا تقصد النزعه السوداويه بعض الشئ...والله ممكن يا درش يكون معاك حق بس انا عندي مبدأ ان الكتابه اللي بتصور الواقع سعيد و ان الحياة رائعة ولا وجود للاحزان دي كتابة سريعة البخر... و متعلقش بالاذهان...لاحظ مثلا ان اي فيلم كوميدي او اي فيلم عائلي بهيج هتنبسط شويه وانت بتشوفه بس هتنساه اول ماتخرج من السينما بعكس الافلام التراجيدي صاحبة المبدأ...
لكن انا مش كئيب ولا حاجه انا غير خاااااااالص اللي بتشوفه في كتاباتي...انا مثلا في المدونه التانيه بكتب رومانسي حزين رغم اني عمري في حياتي ما عشت قصة حب ولا حسيت بحب ناحية حد...بس بكتب من واقع الرؤية للي حواليا بس...

طولت في الرد
كل سنه وانت طيب يا برنس
تحياتي

غير معرف يقول...

برنس



جاى اعيدعليك بس الاول وان شاء الله


مش هتكون آخر زيارة


عيد سعيد

وكل سنه وانت طيب

تحياتى

prince4ever يقول...

المحارب المتيم
كل سنه وانت طيب يا معلم و عيد سعيد عليك ويا رب يا برنس ما تكون اخر زياره و تنورني دايما يا معلم
الف تحيه يا ملك

mahasen saber يقول...

تعالى هنا انتا بتحب ارنست هيمنجواى
يا اهلا اهلا وسهلا بيك...
انا بعتبره من اكتر ادباء العالم ابداع ونحس وطبعا انتا عارف نحسا ليه
يعنى الانتحار طايله منه لحد احفاده حاجه تدعو للحزن عليه...
بعدين انت مش دماغك رائعه بس فى هيمنجواى لا تشى جيفارا كمان لا والله فعلا انجبتى يا زقازيق...
انا سعيده جدا بزيارتك ليا والمفروض اكتبلك جواب شكر لان زيارتك ليا هيا اليى عرفتنى بمدونتك القيمه دى
الف شكر ليك
وكل سنه وانتا بالف خير وسلام ودايما روحك عاليه كده وفكرك راقى
احترامى وتقديرى ليك ولكل ما فى المدونه من بوستات للبترات للصور وحتى الينكات...

prince4ever يقول...

إلى العقل الرائع محاسن صابر
اولا اهلا وسهلا بحضرتك و نورتي المدونه والله
اه طبعا بحب ارنست هيمنجواي... راجل في منتهى الابداع...مين ينسى العجوز والبحر ووداعا للسلاح... الغريب ان الجدع ده انتحر وهو في عز مجده... لأ و انتحار عجيب.. يعني حط البندقيه في بقه وضرب الزناد برجليه.. طب ما يشتري مسدس اسهل او يشنق نفسه ولا حتى يولع في روحه بجاز من غير وجع القلب ده... بس الحق انه راجل في غاية الابداع
طبعا بحب التشي...مين مبيحبوش (غير الرأسماليين)... ده راجل عرف ازاي يعيش ويموت حر... وبحب جو و مصطفى محمود و خيرت و كل صوره هنا لحد انا بحبه وبحترمه بجد
صراحة مش عارف اشكرك ازاي على رأيك الجمييييييييييييل ده... بجد معنوياتي بقت في عنان السماء
الف شكر لحضرتك و كل سنه وانتي دايما بخير ودايما عقل رائع
لكي مني الف تحيه

غير معرف يقول...

انا بقه زعلانه منك بقه تشوفنى امبارح ومش يتجى تقولى انا البرنس انتا مش كنت شايفنى مشغوله مع ابنى ازاى....
انا بجد كده زعلانه قوى انا كنت عايزه اتكلم معاك جامد بس انتا شايف عبدالرحمن كان واخد كل تركيزى
فكان المفروض حتى تسلم وتقولى انا رامى البرنس ده انا كنت ااقل حاجه عملتها انى ازغرط اول ما اعرف انه انتا انا بحترم عقلك بطريقه لا يمكن تتخيلها
وبعدين انا دلوقتى محتاره انتا اى صوره من الصور والوجوه اليى شفتها امبارح
يبقى ليا حق ازعل ولاا لا ...
بس انا سعيده بيك فوق الوصف...

prince4ever يقول...

رديت عندك يا محاسن
يا رب ما يكون في زعل بيننا ابدا
سلااااااام

ojg يقول...

طيب ممكن افهم بقى؟؟
ايه سر الوجوم اللي في كل المدونات اللي بدخلها ده؟؟
هو القصة رائعه بجد
واسلوبك فيها حلو أوي
وتتابع الأحداث جيد ولم يصبني بأي ملل بالعكس
بس الروح الغالبه والمسيطرة هي الحزن
مفيش شوية امل يا ناس ياهووو؟؟

prince4ever يقول...

إلى ojg
وزه يعني
اولا اهلا وسهلا بيكي و متشكر جدا على مرورك و انتي حد مدونته هايله بجد
مممممم بالنسبه للوجوم فده للوعظ مش اكتر...يعني انا بس كنت عاوز اقول ان المجتمع في مرض خطير اسمه البطالة ...كلام مكرر يعني...لأ بس في امل في وجه الله تعالى و لا يأس أبدا...بس هي للاسف فكرتنا عن الكتابه انها لو مجملتش قضيه وفكره حزينه يبقى مش هترسخ في الاذهان...وده سبب تاخيري عن الكتابه الفتره دي كلها... لحد ما قررت اني انزل حاجه هاديه كده كتبتها قريب وهنزلها بالليل ان شاء الله لو ربنا احياني...ان شاء الله مش هيبقى فيها غم ولا حزن
نورتيني
وفي امل يا ناس ياهووو
سلام