الأربعاء، 15 يوليو 2009

حينما اعتقلت انا

سلامو عليكو يا بشر يا حلوين...
المره دي قصه من واقعي المؤسف... صاحبكوا الدكتور رامي البرنس اتمسك النهارده و اتفتحله محضر و بقى عليه قضيه و نجى الحمد لله من الحبس و توقف الموضوع على غرامة....و ده طبعا مش لاني قتلت حد و لا سرقت حد و لا اغتصبت ولا تحرشت....كل اللي حصل اني دخلت بالعربيه شارع معلهوش يفط و اتضح انه ممنوع الدخول و اعتبروه عكسي....فجأة الاقيني بعد ما كنت رايح المستشفى في امان الله...الاقي نفسي ماشي ورا موتسيكل الامين عشان نروح القسم...و ف القسم ظابط قالي متخافش هتدفع غرامه و تمشي...ادخل الاقي واحد بيقولي لأ ده احنا هنخليك معانا شويه....دخلت للمأمور و ده نص الحوار :-
انا:- سلامو عليكو يا فندم....ايا كانت رتبتك بقى لوا عميد متفرقش...انا د/ رامي ابن اللوا سعيد مبروك ((يا واد يا جامد))
المأمور:- اهلا و سهلا يا بني...متشغلش بالك بالرتب...أأمرني
انا:- حصل كذا كذا....ممكن اعرف ايه الاجراء
المأمور:- و لا حاجه ابدا...دقايق هنعرض المحضر ع النيابه و هتمشي
أنا "في سري":- يا لهوي يا امه...نيابة؟!!...يا خبر اسود
انا "للمامور":- يعني ايه يعني...هتأخر و لا همشي على طول...انا مش فاضي ((حوش حوش))
المأمور "اسمه هشام بيه شعبان..وبيه دي عيب خلقي بييجي لرجال الشرطه بس" :- لا متقلقش خالص
انا:- مش المأمور هنا اسمه علي بيه كامل...هو فين...ده حبيب ابويا...
المأمور:- علي بيه في المديريه ...متقلقش و كله هيخلص
انا:- شكرا يا فندم

المهم...الواد الموظف بره كلامه معجبنيش...قالي هنحجزك صدقني...طبعا عشت عليه شويه...تحجز مين يا حيوان انت...انت مش عارف انا مين (( البق الحمضان ده))...المأمور راح مزعقله....قاله دكتور رامي يخلص و يمشي من غير ما حد يدايقه...و انا مزقطط بقى....
طلعنا ع النيابه في المديريه...واقف انا و اتنين كمان مع العسكري مستنين قرار البيه رئيس النيابه...واقفين وسط المجرمين و المساجين و الافاقين و ولاد الكلب....ايييييييييييييييييه....مضولنا نستلم عربيتنا م القسم...فرجعنا تاني....
رجعنا القسم...مضينا من ظابط المباحث....و بقالي صحيفه احوال ما شاء الله....و بقيت مجرم اد الدنيا....جه الموظف الخنيق اياه قالي العربيه باسم والدك ييجي هو يستلمها بشخصه او بطاقته او توكيل منه....انا بقى رديت بقوة لم اعهدها فيا من قبل :-
شوف بقى....ابويا اللوا سعيد مبروك مش هيدخل اقسام...و مش هجيب توكيل و لا بطاقه و مش هدفعلك رشوه و هتكتب ايصال استلام باسم ابويا و همضي انا مكان ابويا...و القانون بتاعك يمشي عليك و ع القسم كله بس مش علياااااااااااااا
زعيق يعني
زي الكلب كتب ايصال مضيت و خدت رخصي و عربيتي و مشيت... :)
الحمد لله رب العالمين....طبعا انا مقلتش لحد عندي و مش هقول...بس المشكله ان الغرامه بتعدي الالف جنيه و ابويا لما يجدد في يناير هيلاقيها و هيعرف...بس مش مهم....لما يبقى ييجي يناير بقى...و لا ايييييييييييه

موقف اخير....نقيب ورور عسل كده و ابن كلب....بين كل كلمه و كلمه بيسب الدين "استغفر الله العظيم"... واحد مواطن شريف داخل يخلص مصلحه عنده...راح طارده و هابب فيه....المواطن رد عليه و قاله انت قليل الذوق....هنا كأنه غلطت في الذات الالهيه استغفر الله....الظابط هاج و ماج و قاله هحبسك...و مسكوا في خناق بعض...و حتى مرات الراجل انضربت....
علقوا انتو ع الموقف ده...و بعدين ارد انا....
بس كده....
وحشتوووووووووووني و النت عندي مضيع شويه و حالته زفت فسامحوني لو مكنتش بزور حد بس و الله مش في ايدي...خصوصا نور و رودي و شمس النهار و استاذه محاسن....بس ادعولي اكتب حاجه جديده بقى

من البيت مش م الحبس...رامي سعيد

هناك 7 تعليقات:

ألـــــــوان الحيــــــــاة يقول...

اوبس

ياللهول

بقيت سوابق يا دكتر p:P:

مبروووك

بس ربنا يخليلك سعادة اللوا هو اللى طلعك اهو (صحيح اللى ليه ضهر ميضربش على قفاه )

بس برضه بقيت سواااابق P:

يلا تعيش وتاخد غيرها

نـــــور يقول...

:-O

يانهارى
ايه ده يابنى
اقسام وفضايح وكده
ياعينى

بص الغلطه اه مش غلطتك من الاول واللى حصل ده مكنش مفروض يحصل من الاساس بس معلش كل حاجه فى بلدنا بالكوسه
يعنى مثلا مثلا انا مؤمنه انك كان لازم تخرج بس مش لأنك الدكتور رامى ابن اللوا سعيد انما لان الشارع اصلا هو اللى غير واضح المعالم يبقى لما يحاسبوا هيئه الطرق يجوا يحاسبوك

يمكن انا ضد الطريقه اللى حقك رجعلك بيها لكن ده مايمنعش انه كويس انه رجع"واعذرنى لان عندى الغايه لا تبرر الوسيله"

اما عن الموقف الاخير فمش هقول غير حسبى الله ونعم الوكيل والحيوان ده انا لو مكان الراجل كنت انا ضربته بالقلم واللى يحصل يحصل :)

وبعدين ياااااااى ايه ده انت بقيت سوابق انا نيفر ايفر مش هدخل البلوج الياى دى تانى :))

زعلانه منك بجد علشان مجتش تباركلى فى بلوجى فى الحفله اللى انا عملتها
وسلام بقى علشان انا كده رغيت كتير

prince4ever يقول...

ازيك يا رودي
سوابق ايه يا شيخه كفى الله الشر
دي حكايه بسيطه كده...بس رخمه حبتين...صعبه على نفسية الواحد الحساسه...
تؤ...اللوا مطلعش حد و ميعرفش حاجه عن الموضوع لحد دلوقتي... ربنا هو اللي بيستر
اشطااااات

prince4ever يقول...

نووووووووور
ازيك..و مبرووووك يا عم الف مبروك...لا ده انا لازم ااجي اهنى و ابارك..و برده فين العزومه
بصي يا نور... عشان انتي محبكاها شويه....رامي سعيد يا بنتي مش هو الشخص اللي يستغل واسطه او شخص ايا كان...انا واسطتي ربنا...كل اللي حصل اني عرفت بنفسي للمأمور عادي جدا...مع اني كان ممكن اكلم المأمور بتاع المديريه و هو معرفه..كان ممكن اكلم مستشار مهم جدا اسمه احمد زكريا و هو معرفه... و كان ممكن بقى اكلم مدير الامن شخصيا و هو خال مرات عمي يعني يعتبر قريب...كان ممكن حتى اكلم ابويا او امي...مكلمتش حد...و مقلتش غير ربي اني لا اسألك رد القضاء و لكني اسالك اللطف فيه...و ربنا قدر و لطف و عدت...و اداني ثقه كبيره جدا في نفسي و طمأنينه شديده و مكنش في خوف او جزع و اتعاملت بحزم جدا عشان اخد حقي بمنطقيه... و اتعاملت بمنتهى الادب و الاحترام و مكنوش بيقولوا غير يا دكتور او يا باشا... ناس كويسين فعلا...و ده مش عشان اعرف مامور ولا مستشار و لا مدير امن و لا عشان ابويا لوا...ده عشان بس معايا ربنا...
مبرووووووك يا معلم...و انا جاي اهو و متنسناش بقى

نـــــور يقول...

:)

طيب ياسيدى افحمتنى يعنى؟
ومن توكل على الله فهو حسبه
ومدام نيتك مع ربنا يبقى اكيد مكنش هيخذلك

وبعدين بتقولى لازم تظبيطه؟
فين ماتورينا ولا هو انتوا بق وخلاص؟؟؟
اصحاب خيخه صحيح ياساتر
الواحد ماينتفعش بيكوا بحاجه ابدا
روحوا كده مليتوا البلد
p:

mahasen saber يقول...

وانا اليى كنت لسه هقول الواد اتحبس اشوف مين يطلعه يا ربى
وده لانى عارفه رامى الوديع الملاك ابو جناحين ..القطه

طلعت بتعرف تخربش
احمدك يا رب انا كده اتطمنت عليك فى الدنيا يا ابنى
انطلق ان شاء الله
هتعرف تعيش وتتعايش والحياه هتبقى فل

بس ليك وحشه جامده انا بتابعك على الفيسبوك وبعتلك ماسيج اتطمن عليك وانتا ولاا عبرتنى
شكلك كنت بتتمرن عليا فى الشراسه وجومدية القلب

mahasen saber يقول...

بس هعديها اخويا الصغير بئه

وفى مقام بيرو ابنى برضه