الخميس، 4 يونيو 2009

تااااااااج

سلام عليكووووووووووو
غياب شهر و اكتر و من جديد نلتقي....امتحانات و بتنجان و مش فاضي خالص و الله يا اخوانا....يعني مش واخد بريك نقاهه و لا زهق ولا هو زهد و لا هو إفلاس فكري....الواحد في دوامة وسنه خامسه طب دي مرض عضال مبيخفش بسرعه و معاه الواحد مبيركزش في حاجه واحده...كان عندي امتحان اطفال مثلا....تلاقي دكتور الباطنه بيلومنا ازاي مبنذاكرش باطنه...طب ازاي بس يا عم...يقولك مليش دعوه قسم وقتك....فصباح العوء يعني....و الله يا جماعه...تخيلوا...أمتحان ميد تيرم بميت درجه...بتحصل فين دي....و طبعا تأثيرها عالتقدير مقولوكوش....سواد اسود....هه...ما علينا ....هدوشكوا معايا ليه....نخش في الموضوع...

لا انا النهارده مش كاتب حاجه جديده و لا بتاع...انا لسه مخلص ميد تيرم الاطفال امبارح و لسه مفوقتش من الصدمات الكهربائيه المتتاليه دي....فجاي النهارده بتاج برنس...اهدته ليه المدونه الشديده بجد و زميلة الكفاح في الطب البشري - عمري ما التقيت بيها والله بس كلنا في الهم سواااااااء- دكتوره هابي صاحبة مدونة على بالي.... و هنا نقف وقفه...مدونة على بالي دي من احسن المدونات اللي تابعتها على الاطلاق...بحس فيها براحة نفسيه و هدوء كده إلى جانب الكتابة الأدبيه المتميزة اللي فيها....و انا ممكن اكون كاتب سئ لكني عن حق قارئ جيد و بعرف اميز الحلو من الوحش و الخبيث من الطيب....و عموما الف شكر ليكي يا دكتوره هبه ع التاج الجميل ده و هجاوبه اهو...اه بالحق...على الرغم من اني كنت مقرر ان المدونه دي بيور للقصص و مفيش اي دخائل إلا اني هحط التاج هنا لانه اساسا جه على هنا...و ده تالت تاج يوصلني في واحد من محمد غاليا حليته في حينما تكلمت...قلت و في واحد جالي من العزيزة بجد نورو ده انا مجاوبتوش و نور هتعلقني عشان هجاوب ده و مجاوبتش بتاعها...بس و الله لسه فاكره دلوقتي حالا...خليها مره تانيه بقى يا نور خليها عليكي المره دي....يالا نجاوب التاج....

اسمك؟
رامي سعيد محمود مبروك.....بطاقه شخصيه 130109

المشهور بيه وسط اصاحبك؟
رامي البرنس...ده اسم الفيس بوك...ده غير اني فعلا برنس ((خمسه غرور كده))

سنك؟
ماشي في ال22....وبعمل ايه في حياتي...ماشي في ال22

مجال الدراسة؟
طب بشري...

اسم مدونتك؟
الأفضل قصاصة ورق....و في حينما تكلمت قلت و في مراية

صورتك الرمزية بتعبر عن ايه؟
دي صورتي و انا عندي سنه إلا شويه...اه و الله

فكرت تقفل المدونه؟
لأ محصلش...بس فكرت اتوقف عن الكتابه اكتر من مره...بس انا فعلا مقل جدا في كتابتي فمفيش مشكله من وجود المدونه...اقفلها ليه يعني...ده في الاول و في الاخر بحوش فيها كتابتي و حب الناس..

رد فعلك لو حد قل ادبه عليك في تعليق؟
انا هادي عموما...و مبتعصبش ابدا...بارد فعلا و ده بيثير اعصاب اللي ادامي...لو حد عمل كده مش هرد عليه و مش هعتد بكلامه لانه لو مش نقد موضعي و مجرد وقاحه و قله ادب فده يبقى انسان مريض و من الافضل اجتنابه...

أسوأ مدونه؟
امتنع عن الرد... اعتقد اني بحترم جميع المدونين ما عدا قلة انا مبحبش كلامهم على الإطلاق و طبعا بدون ذكر اسماء..

هيحصل إيه لإيميلك بعد ما تموت؟
يبلى الجسد و تبقى الأفكار.... الأفكار اللي بتعبر عن روح صاحبها....و الإيميل هيفضل موجود...هيروح فين يعني...بس مش هيلاقي حد يأكله و ياخد باله منه....و النبي يا اخوانا خدوا بالكوا منه...ده وحداني و مالوش غيري...

إديت الباسورد لحد قبل كده؟
واحد بس...لأنه من اكتر الناس اللي بثق فيهم قاطبة....حتى لو اختلفنا مش ممكن يستغل اي حاجه ضدك...صديق بجد و إنسان قبل كل شئ....اينعم غششني تلات جمل غلط في امتحان الاطفال بس هو برده كان عامله غلط يعني مش ندالة يعني...الشخص ده صديقي الجميل راجي رجب...صاحب مدونة قد قلت ما عندي...

السفر بالنسبة لك ايه؟
مبحبوش....بكره المواصلات عموما و بتعب منها جدا....بس ممكن اسافر مع اصحابي رحلة يومين كده و ارد بسرعه عشان بحب بيتنا جدا جدا جدا...و الزقازيق بالنسبه لي اجمل مكان في الدنيا....يا ناس ده انا لما سافرت مع ابويا المانيا و انا صغير كنت بعيط عشان ارجع بيتنا...انتو بتكلموا في ايه...وطني حتى النخااااااااااااع...

المود بتاعك إيه؟
لوحدي...بيبقى الكآبه عشان مدايقش حد...مع اصحابي الهدوء و سنة مرح خفيف كده....لكن انا اميل إلى السوداويه جدا...و ده واضح في اختياري لالوان هدومي عموما....

بتعمل إيه في اوقات فراغك؟
بذاكر...لأ مش كتر دح...انا بضيع وقت رهيييييييب يعني فلما بفضى بذاكر...ولا انتو فاكرين حاجه...لا انتو افتكرتوا حاجه...

الأكلة المفضلة؟
أي حاجه متكونش طالعة من البحر...انا لا اقرب المأكولات البحرية بتاتا...و كذلك انا عكس النباتيين بشده...

الصفات اللي خدتها من والدك؟
الطيبه و الحنية ....و مختش منه الطول و القوة الجسمانيه المفرطه-لوا جيش يا جدعان-....خت من ابويا كمان حب القرايه و الثقافه...بس انا تجاوزته من زمان...هو بطل يقرا...و خت منه حب الرياضه و الفيزيا-مهندس يا اخونا خريج هندسة عين شمس سنه 72-...

الصفات اللي خدتها من والدتك؟
قوة الشخصية و إن كان شخصيتي متجيش واحد على عشره من قوة شخصية أمي - ولا الفوهرر نفسه-...و كمان خفة الدم و الهزار الشيك... الذكاء الاجتماعي و الاصول...و بسعى اني اخد منها جزء من تدينها و صلاحها و قربها من ربنا سبحانه و تعالى.... امي دي انسانه متتوصفش و ادعولي ربنا يخليهالي...

اكتر 6 حاجات بتكرهها؟
النفاق...وحش وحش وحش
الكدب...اللي بيكدب عليا بيحسسني اني ناقص و اهبل...
الخيانه....صعبه بجد
السمك...مش عارف هو ليه وحش كده
البنت الغبيه
د/ محمد الكومي بتاع الأطفال...

اكتر 6 حاجات بتحبها؟
الله و رسوله...اتمنى اني يكون عملي مقربا لحبي ليهم بجد...
الابتسامه....الطريق الملكي لكل القلوب...
الصدقو العدل طبعا...
القرايه طبعا و دي في مقدمة اهتماماتي على الإطلاق...
اي بنت حلوه...و لا تناقض مع اول نقطه فوق...ما انا شاب يا جدعان و ليا اهتماماتي برده..
اصحابي المقربيييين اوي

شخصيتك نوعها إيه؟
لانزكي احد على الله و نحسبهم كذلك.....اسيب الحكم للأحق بالحكم...مينفعش اتكلم عن نفسي بأي حال من الأحوال.....

لماذا دخلت التدوين من الأساس؟
منعا للرغي و تكرار الكلام فده لينك اخر بوست ليا في المدونه التانية و اسمه عام تدويني.....فيه بحكي عن دخلت التدوين ليه...و ده لينك تاني لبوست تاني اسمه انطلاقه جديدة حكيت فيه بصوره اكثر تفصيلا...

أهمية التعليقات بالنسبة لك؟
من أهمية المدونة نفسها.....لا تعليقات يعني لا جمهور يعني لا محبين و لا مريدين....على الأقل بشوف حب الناس و بعرف رأيهم في كتاباتي...

أحلى بوست كتبته...ضع اللينك و اذكر السبب؟
شوفوا انا هضع اللينك و مش هذكر اسباب...انتو اقروا و احكموا...طبعا انا بحب اغلب اللي كتبته بس هحط اللي انا شايفه الأفضل.....
انتحار
هو
استدعاء
انتظار
وداعا يا إكليل الزهور
حب أم حرب؟!!
خداع بصري
دمعة و فراق و لحظة حب

أفضل مدونة قرأتها؟
لأ كتير...مش هينفع اعد و لا اقول مين عشان برده ميكونش في حد عنده عشم و مقولوش فيزعل مني...الطيب احسن يا عم..

أفضل بوست قرأته؟
البوستات الأدبيه في الأغلب...

الشغل بالنسبة لي؟
لسه بدرس مقدرش اعرف حالي في الشغل هيبقى ازاي...بس انا حابب الشغلانه م الاخر

الانترنت بالنسبه لي؟
كويس...اه و الله

امرر التاج لمين؟
برده عشان الزعل ههرب زي كل اللي بيهربوا و اقول لاي حد يقراه ويحب يجاوبه يتفضل...عموما الناس بتزعل من الكلمة دي لان فيها شئ من المهانه و عدم التقدير...بس في وجهة نظري الأسوأ هو إني يكون عندي عشم في واحد و ميفتكرنيش..دي اصعب بكتييييييير

شكرا يا هبه ع التاج و نردهولك قريب و مبرووووووك ع الخطوبه و ربنا يتمم بألف خير...
سلام عليكم
رامي...

هناك 18 تعليقًا:

ألـــــــوان الحيــــــــاة يقول...

سلام عليكم

اخبار الدكترة اية ؟؟ يارب يكون خير ان شاء الله

اجاباتك حلوة بس فيه ملحوظتين تلاته خمسة كدهD:

اينعم غششني تلات جمل غلط في امتحان الاطفال
ـــــــــــــــــــــــ

أحثثثن أحثثثن عشان تحرم تغش تااااانى
فى دكتور يغش برضه ):

أي حاجه متكونش طالعة من البحر...انا لا اقرب المأكولات البحرية بتاتا...و كذلك انا عكس النباتيين بشده...

ـــــــــــــــــ

مش عارفة كده فاضلك ايه تاكله فى ظل انتشار لحمة الخنازير فى كل مكان p:p:

الكدب...اللي بيكدب عليا بيحسسني اني ناقص و اهبل...
ـــــــــــــــــــــ

المفروض تحس انه هو اللى ناقص واهبل مش انت عشان هو اللى بيكدب ومش قادر يواجه بالحقيقة

البنت الغبيه
ــــــــــــــــــ
دى اللى هى ازاى يعنى ؟؟؟

اي بنت حلوه...
ــــــــــــــــــــ
الحلاوة حلاوة الروح يا دكتر D:D:

انا كنت عايزه اعلق على باقى الاجابات بس عندى امتحانات بقى هحاول اعدى تانى

تحياتى

" أنــــــا " يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
نـــــور يقول...

روميو يابرنس -مع انى مش بحب برنس دى بس يلا-

عامل ايه يااخينا ؟ طبعا هعلقك بس لما اشوفك-اسكت وربنا انا لو كان معايا رقمك كنت اتصلت بيك الساعه 12 اول امبارح اصلى كنت فى قلب القوميه اول امبارح وعايزة اروح ومش عارفه شفت الاستغلال هههههه

نيجى بقى للتاج
بطل غرور ياجدع انت بقى ايه الناس دى

وثانيا مش عيب عليك تغش يارامى؟
وثالثا ربنا يعينك فى الامتحانات ويخليلك مامتك يارب

ورابعا ليه مش بتحب السمك؟ ده حلو والله

وخامسا بتقول بتحب البنات الحلوة؟
طييييييب يارامى

وسادسا رأيى فى كلامك عندى ..تمام ياروميو ومقتنعه بيه بس مش عارفه خلينى كده احسن بجد
مرتاحه اكتر

وسابعا ازيك ياعمنا واخبارك ايه وادعيلى كتير اصلهم ربونا فى الامتحانات ودلوقت بيربونا فى المشاريع والمناقشات

على فكره انا طبعا صاحبه التعليق اللى اتمسح واللى انت هتقراه من عالميل وسلام بقى ياعثل :)

prince4ever يقول...

ازيك يا رودي
الوان مش الوان...انتي رودي هانم برده

انا الحمدلله تمام..انتي شين حالك.؟
ممممم...مش غش بمعنى الكلمة...بس تقدري تقولي بتأكد...اه..جملة الاختيار بدرجتين...و العملية مش ناقصه نزيف درجات..و اهم طلعوا غلط..أستريحوا بقى...

:) ... باكل اكل امي...مكرونه... رز ...لحمه طبعا... باكل من عند الزعيم " المطعم نامبر وان عندنا" و ده والنبي لو بيبع لحم قرود كده هاكل عنده برده

اللي بيكدب عليا طبعا هو اللي ناقص..بس انا لما اصدق الكدبه و اعيش فيها بحس اني اهبل...

البنت الغبيه...اللي متحترمش لا ظروفك و لا مشاعرك و لا ثقافتك و تاخد ده كله بتهريج..تبقى غبيه و متخلفه كمان...قابلتها كتير في ارض الواقع... متدقيش

البنت الحلوه...وش يا رودي..الحلاوة حلاوة الروح..حد اتكلم..

ربنا يوفقك في امتحاناتك و تشرفي في اي وقت
الف سلاااااام

prince4ever يقول...

نوووووووووور
ازيك يا بنتي...والله وحشاني موت
ده انا رقمي مشاع للجميع يا شيخه...بعدين تايهه في القوميه و انا معرفش...تؤتؤتؤ...كنتي قولي جزر هتلاقيني ادامك على طول...
بالنسبه للغرور...كنت بتكلم مع واحد صاحبي حبيبي يعني..هو مغرور لأقصى حد و معترف بكده...فبقوله اسوأ انواع الغرور هو التواضع الزائف...يعني تقوليلي يا رامي انت شخص كويس..اقولك لا يا شيخه كويس ايه بس..ده انا رائع..

الغش..اهو اللي حصل و خت على دماغي...
يارب يا نور يا رب

ليه مبحبش السمك...طب ليه السما زرقا و الزرع اخضر...دي ثوابت كده مينفعش نسأل فيها

لا إله إلا الله...مالهم يا اخوانا..هو في راجل مبيحبش الحريم الحلوه...امال راجل ليه..

و الله يا نور كلامي كان خلاصة تجربة...فحبيت اقلك الأفضل فيها من وجهة نظري...صدقيني ده الأحسن..عشان الريلابس مبيبقاش كويس..

ربنا يعينك في المشروع...انت دحيح يا عم ميتخافش عليك..ما شاء الله طبعا..لا تقولي بنقر ولا حاجه

اه ما انا عارف..بس بما أنك مسحتيه فانا اعتبرت انه مش من حقي اخش البروفايل ده فمدخلتش..برده نحافظ ع الخصوصيات
سلااااااام يا عسل

HAPPY يقول...

رامى
سمعت ان امتحان الاطفال كان صعب ... يارب تكون حليت كويس ..

ايه الكلام الحلو اوى عن المدونه ده ؟؟ بجد اسعدتنى جدا جدا...



د/ محمد الكومي بتاع الأطفال...
مفتكرش ان فى حد بيحب الدكتور ده خالص...


عقبال خطوبتك يا رامى على بنت زى القمر ان شاء الله ..وشد حيلك بقى فى المذاكره

مهرة سالم يقول...

السلام عليكم....
أعانك الله في الدراسه وسهلها لك ولكل الطلاب...
.......
وحفظ الله والدتك....
....
وألف مبروك لهبه والله يتمم لها بخير...
....
وفي امان الله

mahasen saber يقول...

رامى العزيز والغالى كل تاج وانتا بخير

بس قلى هنا بئه بذمتك الزقازيق احلى مكان فى الدنيا ماشى هعديها
لا بجد انا بشوف كل مكان رجلى بتتحط فيه وبيترسملى ذكرى فيه سواء حلوه او وحشه بشوفه افضل مكان فى الدنيا
ليه وازاى معرفش والزقازيق تحفه واجمل من المانيا مليون مره لا بلاش اجمل دى الكدب حرام
هنقول ادفا من المانيا مليون مره صح كده

انما قلى مين د/ محمد الغلبان ده قصدى الكومى
معقول يا دكتور من اكتر 6 حاجات بتكرهم فى حياتك ااقول ايه يا حظه المشقلب
احمدك يا رب انى مش د/ محمد الكومى

mahasen saber يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mahasen saber يقول...

مامتك بئه وباباك ربنا يحميهم ليك

مامتك بالذات كلامك عنها خلانى امتنى فعلا ان ابنى لما يكبر يشوفنى كده ويبقى حاببنى وفخور بيا وبشخصيتى كده

ربنا يباركلك فيها وفى عمرها

وشد خيلك بئه عايزين دكتور متميز ومش عايزين فوط تتساب فى بطن العيانيين
اتفقنا

ربنا يوفقك يا رامى يا برنس فعلا
فى الذوق والطيبه ودماثة الخلق

prince4ever يقول...

ازيك يا هبه
يا رب تكوني تمام
لا مكنش صعب اوي بس الموضوع لما بيقفل مع الواحد بيقفل...المشكله كلها ان الام سي كيوهايه واقفه بدرجتين...فلو الواحد لم كام واحده يبقى شال عشره اتناشر عشرين كده من غير حاجه..مش زي الباطنه الواحده واقفه بربع و لا بتلت...
مدونتك حاجه حلوه بجد يا هبه و الكلام ده ميوفيش حقها...وانا بحترم العقليه المثقفه المحبه للفن زيك..

محمد الكومي ده شخص مشفتش زيه...و انا محبش ادعي على حد بس هو لو مات العالم هيبقى مكان افضل

ربنا يخليكي يا هبه و يتمم لك بالف خير
سلاااااااام

prince4ever يقول...

ألى نهار
سلام و رحمة الله و بركاته
ربنا يتقبل منك يا نهار يا رب...حكم سنه خامسه صعبه فعلا..
يا رب تعدي على خير...
و بضم صوتي لصوتك و بقول برده مبروك يا هبه..و ماله يعني
في رعاية الله يا نهار
سلام

prince4ever يقول...

إلى استاذتي و اختي الكبيره العزيزه بجد محاسن صابر
اولا اعتذر عن تأخري في الرد و ده لان سلك النت اتقطع و انا برد على التعليقات اخر مره و كنت بكتب والله في الرد بتاع حضرتك بس بالصلاه ع النبي السلك اتقطع بفعل فاعل و لسه مصلح الدنيا النهارده
المهم ازيك و ازاي بيرو العسول ده...
بصي يا استاذتي...انا لفيت مصر بالعرض..من طابا للسلوم...عمري ما ارتحت غير في الزقازيق و لا حسيت اني شفت اجمل منها...يمكن هي مش احسن بلد بس زي ما انتي قلتي..يمكن ادفا بلد.. و صدقيني ايام المانيا كانت ايام ما يعلم بيها إلا ربنا... و الايام اللي بعديها كانت اسوأ ايام حياتنا..لظروف مرض امي و حوارات من دي...
لا الزقازيق دي برنس كبير
د/ محمد الكومي ده دكتور بيدينا درس اطفال..و ده راجل لم ارى نظير له في السوء...بيعشق المال حتى العباده..يعشق نفسه حتى الثماله...و ده ميخلنيش اكرهه لان كل واحد حر..بس حصل بيني و بينه كذا موقف شخصي حاد احمد ربنا اني تحكمت في اعصابي و مغلطش فيه و دول كانوا السبب في كراهيتي الشديده ليه... راجل وحش بجد... و لو مات العالم هيكون مكان افضل...
عيب يا استاذتي...دي انتي اختي الكبيره و والله ليكي معزه خاصه في نفسي...
ربنا يخليكي يا رب على دعاكي لامي و اكيد ان شاء الله بيرو هيتكلم عنك باحسن من كده كمان لانك فعلا مكافحه و تستاهلي كل خير
مش عايز انوه ان الفاعل اللي قطع سلك النت كان امي...اه والنعمه.. :)

لا الكلمتين اللي في الاخر دول كتير عليا والله..انا ماستاهلهمش...
الف شكر ليكي يا استاذتي العزيزه
سلاااااااام

شمس النهار يقول...

ازيك
ان شاء الله ناجح وبتفوق

اجابات التاج جميله
بس ازاي بطاقه شخصيه
هو انت مش رقم قومي زيننا :)

كتاباتك وحشتنا

نـــــور يقول...

ازيك ياروميو
متشكره على سؤالك ياسيدى انت لسه فاكرنى ؟ :(
ماشى ماشى
عموما المشروع بوظ دماغى وخلانى مش عارفه افكر قلت انزل بوست مسروق
اسكت مش مناقشة مشروعى بكره؟
ادعيلى بقى
وانت عامل ايه؟

سارة نجاتى يقول...

لا ده انت مؤدب يا ابنى

أنا بلطجت على خلق الله لما جاوبته

بس انشط شوية يا عمرو مش كده

هو يا اما أنا اختفى يا اما أنت تختفى

بس تعالى شوف ردى عليك فى موضوع الكارما دى

و نورنى من حين لأخر

سلام

prince4ever يقول...

بس انا مش عمرو :)
ايش حال ان ما كنتش كاتب اسمي و حاطط رقم البطاقه كمان
ظروف امتحانات بقى و عوء كده فمش فاضي اظبط حاجه في دماغي
اشطات

نظافة مثالية يقول...

نقدم لكم خدمات شركة المثالي جروب بالجبيل من خلال شركة تنظيف منازل بالجبيل والتي تعد الشركة الاولي بالجبيل التي تستطيع خدمة عملائها بافضل واحدث الامكانيات وتوفير جميع خدمات النظافة الشاملة للمنازل والشقق والفلل والبيوت والقصور والمجالس والكنب والسجاد والموكيت وغيرها من خدمات التنظيف الاخري فتعد شركة تنظيف بالجبيل حقا افضل شركة تنظيف بالجبيل حيث تستطيع ان توفر لعملائها النظافة الشاملة باعلي جودة ممكنة وبارخص الاسعار المثالية التي لا تتوفر الا مع شركة المثالي جروب للتنظيف , تخصصت شركة المثالي جروب للتنظيف بالجبيل في تقديم جميع خدمات التنظيف فلدينا شركة تنظيف مجالس بالجبيل والتي تقدم خدمات تنظيف المجالس والكنب والمفروشات والستائر والسجاد والموكيت بافضل الاجهزة فلدينا خدمة تنظيف المجالس بالبخار والتي تعطي جودة وكفاءة مثالية لا تتوفر الا مع شركة تنظيف بالجبيل ايضا توفر الشركة خدمة تنظيف الشقق من خلال شركة تنظيف شقق بالجبيل والتي تستعين في تنفيز خدماتها بامهر العمالة المتخصصة ذات الكفاءة العالية والخبرة الكبيرة بمجالات التظيف منذ عشرات السنوات حيث تعتمد شركة تنظيف منازل بالجبيل علي خبرة 24 عاما في هذا المجال جعلتها تتفوق دائما علي غيرها من شركات التنظيف بالجبيل وتصبح افضل شركة تنظيف فلل بالجبيل لديها الامكانيات والقدرات والعمالة والادوات والخبرة وبذلك نضمن لعملائنا بالجبيل افضل جودة ودقة مثالية بارخص الاسعار فلدينا ارخص شركة تنظيف بالجبيل كل هذه الخدمات تقدمها شركة المثالي جروب للخدمات المنزلية وايضا لن تغفل الخدمات الاخري للنظافة بالجبيل بل اعدت جميع فروعها وتخصصت من اجل خدمة عملائها والحصول علي ثقتهم الكبيرة فلدينا

شركة تنظيف منازل بالجبيل
شركة تنظيف خزانات بالجبيل
شركة تنظيف مسابح بالجبيل